Gästbloggen

Turnering i Seattle!

Nu börjar Augusti lida mot sitt slut men jag tänker försöka uppdatera er om hur min helg i Seattle ser ut och vad som väntar i framtiden.

I onsdags 28/8 hann jag gå på mina två första lektioner 8:10  – 10:05, Earth system science och Elementary Statistics innan våran träning 10:45.

Efter träningen satte vi oss på bussen för att åter igen resa till Seattle. Denna gång för att spela två matcher mot New Mexico på torsdagen och University of North Carolina på Söndag.

FRAMME I SEATTLE

Vi kom fram till Seattle ca 16:00 på onsdagen. Vi checkade in och lämnade våra saker på rummen innan vi tog bussen till Bellevue Square där det bland annat fanns ett stort köpcentrum samt restauranger vi gick runt bland på egen hand. Under våra resor får vi pengar från skolan till mat ifall vi får tillfällen vi på egen hand kan gå och äta någonstans, annars är det oftast förbeställt eller att vi i samlad trupp åker till en restaurang och äter. Men under onsdagen var det en sådan kväll vi själva valde vart vi ville äta och var mer utspridda beroende på vad vi ville ha. Efter middagen strosade vi mest runt bland affärerna innan vi gick tillbaka till hotellet för att plugga, kolla på serier och sova!

TORSDAG 29/8

På torsdagen var det dags för match(!!) Jag och min rumskamrat Gabi vaknade ca 9:00 och gick direkt till frukosten. Frukosten serverades på hotellet och det fanns det mesta att välja bland, tex ägg, bacon, frukt, pannkakor, gröt, flingor, toast, korv, etc. Jag håller mig för det mesta till gröt och ägg vilket är det jag föredrar till frukost även hemma i Sverige.

Efter frukosten satte jag mig ner med min målvaktstränare och gick igenom klipp från föregående match som var mot University of Washington (UW) samt några klipp på kvällens motståndare för att gå igenom saker att tänka på inför matchen.

Cirka 11:30 gick vi ut på en promenad med hela laget till Whole Food, som är en mataffär ca 20 min från vårat hotell där vi köpte lunch att äta innan matchen.

Väl tillbaka på hotellet var det bara att börja förbereda sig för match, byta om till matchkläder, gå igenom fasta situationer en sista gång och bara ladda. Matchen spelades på University of Washingtons hemma arena och matchstarten var 16:00.

VS. UNIVERSITY OF WASHINGTON

Vi var rätt illa ute de första 10-20 minuterna men efter det vände vi och tog över spelet resten av matchen. Resultatet blev 1-0 vinst och vilket vi såklart var nöjda med!

Efter matchen var det obligatoriskt isbad för de som spelat mer än 30min och det gjorde vi i University of Washingtons training room innan vi åkte tillbaka till hotellet. Senare under kvällen möttes UW och våra nästa motståndare University of North Carolina (UNC) på samma plan som vi precis spelat på, så resten av kvällen ägnades åt att kolla på den matchen.

FREDAG 30/8

Fredagen var vi i stort sett lediga! Vi åt frukost kring 9 innan vi hade obligatorisk regen (återhämtning) inne i gymmet i grupper vid olika tider mellan 10 och 11. Jag var i sista gruppen vi 11 till 11:20. Vi började med att cykla 7 min innan vi gjorde olika aktiveringsövningar med gummiband och avslutade med att mjuka upp musklerna med foamroller och/eller lacrosseboll.

Därefter tog vi bussen in till Seattles centrum där vi fick utforska staden på egen hand! Vi började gå runt och kika vid Pikes Place vilket är en marknad i centrala Seattle vid vattnet. Det var riktigt kul att gå runt där och kolla bland stånden samt så besökte vi världens första Starbucks som låg precis bredvid! Vi hade ca 2 timmar på oss innan vi fick lov att bege oss till bussen igen och innan dess skulle vi även ha hunnit äta lunch också. Jag och fyra andra tjejer ifrån laget letade oss till ett brunchställe där de serverade acaibowls, avocadotoast, juicer och smoothies bland annat och satte oss där innan vi fick lov oss att gå tillbaka för att hinna med bussen.

PLUGGA IFATT PÅ BORTARESOR

Väl tillbaka på hotellet fick vi egen tid till att göra vad vi ville. Flera i laget hade sina föräldrar i närheten så de åkte iväg och umgicks med dem under dagen, andra gick och shoppade eller som jag gjorde; pluggade. Eftersom vi lämnade Portland under onsdagen så missade jag mina lektioner under torsdagen och fredagen så jag måste ta igen det på egen hand istället. Professorerna är vana vid att idrottselever är borta och missar lektioner men de räknar med att man hänger med och gör det man ska även fast man inte är fysiskt på lektionen.

Vi har under varje resa obligatorisk ”study hall” tid där alla samlas och pluggar i ca 2-3 timmar. Våran study hall samling denna gång är under lördagen men även om vi har planerad tid för skolarbete så kan man även behöva plugga själv när man hinner beroende på hur mycket man kommer att missa.

Efter att jag pluggat ca 3 timmar gick jag och en till från laget ut och kollade omkring runt hotellet bland affärer innan vi satte oss ner på en restaurang och åt sushi. Vi hade ganska mycket fritid under fredagen vilket var skönt, man hann få en del plugg gjort men även utforska olika delar av Seattle och Bellevue där vi bodde.

Dock så behövde vi vara tillbaka på hotellet igen vid 20:00 för att gå igenom och kolla på klipp från matchen mot New Mexico. Genomgången varade ca 30 min och efter det satt vi och kollade på matchen mellan University of Portlands herrlag som mötte Colgate hemma i Portland under kvällen.

LÖRDAG 31/8

När jag skriver detta är klockan 14:10 på lördagen och vi ska precis börja vår planerade study hall här i ett rum på hotellet!

Idag vaknade vi vid 8 och åt frukost innan vi vid 10 tiden åkte till en plan i närheten för en kortare träning för att gå igenom fasta situationer och för att helt enkelt röra en boll igen innan vår nästa match som spelas imorgon!

Efter träningen åkte vi direkt till Whole Foods där vi själva valde vad vi ville ha till lunch och tog med oss det tillbaka till hotellet.

Resten av lördagen kommer att förutom study hall bestå av matchgenomgång där vi ska kolla på klipp på hur UNC vill spela samt åka iväg och äta gemensam middag innan vi kommer tillbaka och antagligen tar det lugnt innan vi ska sova.

VS. UNIVERSITY OF NORTH CAROLINA

Stämningen i laget är väldigt bra just nu och det känns som att alla ser fram emot matchen imorgon. UNC är rankade som nummer 2 i hela USA just nu så det kommer inte att bli en lätt match men det är ju speciellt sådana här matcher man verkligen vill spela. Vi ses verkligen som underdogs mot UNC men det betyder bara att vi inte har något att förlora och om vi spelar vårt spel så ska det förhoppningsvis gå bra!

Matchen kommer att spelas 11:30 på söndag morgon vilket betyder att det är frukost vid 7 och tid för att börja dricka vatten för obligatoriskt hydration test vid 8. Efter det är det bara att packa ihop våra saker, byta om till matchstället och åka till arenan vid 9:50 för att värma upp innan matchen. Därefter är det bara att sätta oss på bussen igen för en resa på ca 3 timmar hem till Portland igen.

Turnering i Seattle

Jag hoppas att ni har tyckt om att följa mig under augusti och hur jag har det här i Portland. Det har varit otroligt roligt att få dela med mig av min vardag här men nu är tyvärr min tid här på bloggen över. Nu är det dags för mig att lämna över till Ida Forsberg som tar hand om bloggen i September. Jag tycker att det ska bli grymt kul och intressant att läsa om hur hon har det! Hoppas att ni ser fram emot det lika mycket som jag gör!

BOKA DITT MÖTE MED OSS

Boka digitalt möte så kontaktar vi er så snart som möjligt.